Hold kroppen i gang med 3 hurtige øvelser

Sommerferien er forbi, og næsten alle er tilbage på enten studie eller arbejde igen. For de fleste betyder det også mange stillesiddende timer bag skrivebordet. Og derfor er det netop nu vi skal huske, hvor vigtigt det er, at holde gang i kroppen i løbet af en lang arbejdsdag.

Morten Zacho fra hovedfaget Move har gennem mange år arbejdet med bevægelse. I faget Move udforsker de bl.a. kroppens bevægelsesmuligheder og forskellige metoder til at holde kroppen og hjernen ved lige. Morten præsenterer her tre lette øvelser, som du hurtigt kan lave i løbet af din arbejdsdag for at få blodcirkulationen i gang og energien tilbage.

1. Hænder 

Løft hænderne op foran ansigtet. Ryst håndleddene frem og tilbage. Hold armene i ro og slap af i skuldrene. Slap af i håndleddene, så de har så meget bevægelse som overhovedet muligt. Bevægelsen må gerne være en smule aggressiv. Fortsæt bevægelsen i 30-60 sek.  

2. Albuer 

Tag armene ud til siden og bevæg underarmene i cirkler. Bevægelsen skal gerne få jeres biceps til at ryste. Slap af i skuldrene. Gentag bevægelsen minimum 8 gange. Skift derefter retning og roter armene den modsatte vej. Gentag minimum 8 gange. 

3. Skuldre 

Løft skuldrene helt op og træk vejret dybt ind. Pust ud samtidig med at du lader skuldrene falde tungt ned. Gentag et par gange. Bevæg derefter skuldrene i cirkler ved at løfte dem op til ørerne og skubbe brystet frem. Gentag bevægelsen 5-10 gange. Skift derefter retning og bevæg skuldrene i cirkler den modsatte vej. Gentag bevægelsen 5-10 gange. Løft til slut armene ud til siden. Bevæg skiftevis den ene skulder fremad så hele armen roterer. Samtidig roterer du den anden arm, så håndfladen vender opad. Sørg for at rette ryggen samtidig. 

NB. Det er bedst at stå op under øvelserne.

SHARE IT:

Comments are closed.