Idræt, krop og perspektiv
Studiefag
4 timer pr. uge
Studiefag
4 timer pr. uge
Vi kæmper i teori og praksis med at forstå, hvordan det store fokus på krop og idræt i kulturen, kunsten, filosofien og politikken former og disciplinerer os i bestemte retninger. Vælg dette fag hvis du ønsker at blive klogere på, hvordan idræt og kropskultur indgår i personlige og samfundsmæssige dannelsesprocesser. Essensen af vores diskussioner relateres til livet på Gerlev. Det handler om ånd og værdier.
Kampen om kroppen er et debatfag. Undervisningen tager sit udgangspunkt i et oplæg - et billede, et filmklip af en højpandet filosof eller en sexisitisk musikvideo. Dét diskuterer vi i grupper, hvor jeres holdninger brydes. Lektionen afsluttes ofte med en åben debat, hvor essensen af diskussionen trækkes ind i hverdagslivet på højskolen. I nogle af lektionerne arbejder vi også praktisk med kropslige lege/øvelser, der kan relateres til dagens tema. Du kan også møde idéer om asiatisk og vestlig filosofi, kaos og orden tænkning, kropskontakt, risiko, karakterdannelse, praktisk visdom, aggression, konflikthåndtering og køn.
Fagets form veksler mellem oplæg, praktiske øvelser i springsalen, spekulationer, gruppearbejde, debat, filmklip og læsning af avisartikler. Det er et højskolefag, hvor formålet er at bliver klogere - ikke at finde de rigtige svar.
Mød underviserne:
Vi dyrker sport og idræt på en særlige måder i vores kultur. Det er sammenvævet med politik, filosofi, kunst, psykologi, sociologi og meget andet. Vi dyrker også kroppen på særlige måder i vores kultur. Det hele siver ind i hverdagen på Gerlev Idrætshøjskole – og det prøver vi at forstå – og tage action på.
Jeg mener at højskolen er en vigtigt institution. En institution som fokuserer på dannelse og oplysning. Dannelse opstår i mødet mellem den enkelte og fællesskabet. Oplysning opstår i spændingsfeltet mellem den enkeltes verdensopfattelse og de perspektiver højskolen præsenterer. Derfor forsøger jeg altid at udfordre, problematisere og opbygge elevernes forståelse af dem selv og verden igennem mit virke som højskolelærer.
Fair kamp og altid igang
Martin elsker at lege og danse, men tættest på hans hjerte er det at kæmpe. Han er meget nysgerrig på de kampe, hvor der kæmpes intenst, og hvor man overskrider sig selv, fysisk som mentalt, samtidig med, at det foregår med fairplay og respekt for modparten.
Når han ikke slår sine folder på Gerlev, elsker han at være sammen med sin familie, være i sin have, træne kreativt, tænde bål, rydde op i sit skur, bruge sine hænder, gå i sauna og vandet, se film, læse bøger og aviser – og drikke kaffe sammen med venner og naboer.
Det formelle
Martin har en kandidatuddannelse i generel pædagogik fra Danmarks Pædagogiske Universitet samt pædagogisk diplomuddannelse i Idræt fra Københavns Universitet. Derudover er han uddannet lærer fra Hjørring Seminarium.
Desuden har han 10 års erfaring fra det danske judolandshold, og han er tidligere juniorlandstræner i judo. Martin har gennem 12 år også været ekstern lektor på Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitets uddannelse i Idræt og Sundhed.
Debatterende, filosofisk og stærk mand i ét
Fagligt er jeg optaget af idrættens rolle og kvaliteter på samfunds- og individ niveau. Idrætspolitiske spørgsmål og debatter optager mig meget, hvilket unægtelig vil komme til udtryk min undervisning. Personligt nyder jeg i min fritid at dyrke fysisk aktiviteter til lands, til vands og i naturen.
Baggrund
Atos er kandidat i Idræt og Historie fra Aalborg Universitet. Derudover har Atos gennemgået flere træneruddannelser hos bl.a Dansk Orienteringsforbund, Crossfit Copenhagen (nu Arca) og Dansk Svømmeunion. Atos har igennem flere år været kystlivredder og undervist i undervandsrugby.
Man.-tors. kl. 08.30 – 14.00
Fre. kl. 08.30 – 13.30