Studiefag
4.5 timer pr. uge
“Det har jeg ikke prøvet før, så det kan jeg nok godt finde ud af!”
Denne Pippi-mentalitet er omdrejningspunktet for tilgangen til de forskellige udfordringer, vi sammen dykker ned i. Efter dit højskoleophold skal du garanteret ud og bo for dig selv eller i et kollektiv. I hvert fald skal du med stor sandsynlighed løse nogle ting selv, som dine forældre har fikset derhjemme. Sammen dyrker vi nysgerrigheden i dagligdagsudfordringerne og fejrer, når vi har mestret noget nyt!
I løbet af undervisningen vil vi sammen finde ud af alt fra at afkalde en stoppet vandhane og fikse en stoppet vandlås til at lave et realistisk budget som udeboende, fintsnitte et løg og lappe en cykel. Vi skal have hænderne i bolledejen og have olie på fingrene, for vi bliver kun bedre ved at øve os. Undervejs besøger vi f.eks. køkkenet og rengøringspersonalet, der alle er professionelle på hver deres område. Her får vi mulighed for at lære en masse tips og tricks fra de bedste!
Mød underviserne:
Nikolaj elsker at eksperimentere med og fordybe sig i idræt og bevægelse. Glæden ved at udforske, reflektere og dygtiggøre sig i et trygt fællesskab er helt central i hans undervisning.
Jeg mener at højskolen er en vigtigt institution. En institution som fokuserer på dannelse og oplysning. Dannelse opstår i mødet mellem den enkelte og fællesskabet. Oplysning opstår i spændingsfeltet mellem den enkeltes verdensopfattelse og de perspektiver højskolen præsenterer. Derfor forsøger jeg altid at udfordre, problematisere og opbygge elevernes forståelse af dem selv og verden igennem mit virke som højskolelærer.
Går legende til idrætten
Nikolajs undervisning bærer i høj grad præg af fællesskab og styrken ved at kunne udfordre sig selv sammen med andre. Udfordringerne kan både bære præg af høj puls og fart over feltet, men kan også rumme psykiske udfordringer i et mere roligt tempo. Nikolaj brænder for oplevelser, hvor vi sammen giver god energi til det store fællesskab, der bidrager til udvikling af både den enkelte elev og gruppen – uanset om det er i hallen, i skoven eller på vandet.
I fritiden nyder Nikolaj at spille padeltennis, en gåtur i naturen, fortælle platte vittigheder, kortspil og gå på opdagelse i madens verden.
Det formelle
Nikolaj har en bachelor i idræt og sundhed fra Syddansk universitet med fokus på undervisning og formidling, hvorefter han har været ansat på Gerlev siden 2019, både som højskolelærer og som underviser og projektmedarbejder ved Gerlev Center for Leg og Bevægelse.
Han er derudover selv tidligere elev fra Gerlev (2014-2016). Et ophold, der først var et afbræk fra uddannelsen, men som senere hen er blevet et sted, der har en stor plads i hjertet hos ham.
Debatterende, filosofisk og stærk mand i ét
Fagligt er jeg optaget af idrættens rolle og kvaliteter på samfunds- og individ niveau. Idrætspolitiske spørgsmål og debatter optager mig meget, hvilket unægtelig vil komme til udtryk min undervisning. Personligt nyder jeg i min fritid at dyrke fysisk aktiviteter til lands, til vands og i naturen.
Baggrund
Atos er kandidat i Idræt og Historie fra Aalborg Universitet. Derudover har Atos gennemgået flere træneruddannelser hos bl.a Dansk Orienteringsforbund, Crossfit Copenhagen (nu Arca) og Dansk Svømmeunion. Atos har igennem flere år været kystlivredder og undervist i undervandsrugby.
Man.-tors. kl. 08.30 – 14.00
Fre. kl. 08.30 – 13.30