Vagthund for Gerlevs brand
Hun har været ledelsesrådgiver og redaktionsleder, skrevet tusindvis af tekster til alle formål og kanaler, skabt strategier, undervist og haft fingrene i stort set alle kommunikationsprodukter. Nu sætter hun tonen for kommunikationen på Gerlev. Siden august har Natasja Rye Frerst stået i spidsen for en voksende kommunikationsafdeling og blandt andet været med til at udvikle Gerlevs nye hjemmeside og visuelle udtryk.
1. Hvad tiltrak dig ved Gerlev?
Gerlev emmer af begejstring på en helt særlig måde. Værdisættet er tydeligt og leves i hverdagen, ligesom der foreligger en professionel og ambitiøs strategi. Gerlev står midt i en udviklingsproces, som jeg syntes, var spændende at tage fat på sammen med resten af ledelsen. Det trak. Forandringsledelse og brand-håndtering er to af mine faglige stærke sider, ligesom jeg har et stærkt udviklingsgen, som jeg kan sætte i spil på engagementområdet. Selvom jeg har været mange år i helt andre typer organisationer og er novice i højskoleverdenen, så kan jeg give noget nyt til stedet ved at sætte nogle tydelige rammer for fagligheden og arbejde med kommunikation som en strategisk disciplin – og jeg kan lære af Gerlev og mine kolleger, som jeg beundrer meget for deres engagement og evne til at være rollemodeller for de mange unge elever og deltagere, de møder.
2. Hvad har været din bedste oplevelse på Gerlev indtil nu?
Min første dag her var tilfældigvis en fælles arbejdsdag for medarbejderne. Den gik med at slibe borde og bære gamle møbler væk, og jeg fik vist revet et hul i mine jeans undervejs. Der blevet sunget og leget, og inden for den første time var der klappet 4-5 gange i begejstring. Det var mildest talt en usædvanlig dag på kontoret for mig, men meget sigende for Gerlev. Jeg har også billeder på nethinden af smilende kolleger, der roser hinanden, og så kan det ikke tælles, hvor ofte jeg er blevet spurgt, hvordan jeg har det. Omsorgen er udbredt og en oplevelse i sig selv. Jeg husker også tydeligt en dag i september, hvor jeg sad udenfor på trappen og spiste min frokost i solen, da eleverne kom hjem fra rejse. Der var høj musik og bannere til velkomst og glade unge mennesker, der myldrede forbi. Det er livsbekræftende at være en del af. Den dag min kollega og jeg at trykkede på publiceringsknappen på det nye gerlev.dk var bestemt også et plus.
3. Du har lige været med til at lancere en ny hjemmeside og et nyt visuelt udtryk for Gerlev. Hvilke tanker ligger der bag det?
Den visuelle identitet skal afspejle Gerlevs historie, stærke værdisæt og rigtig mange målgrupper på én gang – fra unge elever til familier, musikentusiaster, seniorer, samarbejdspartnere i kommuner og fonde. Dem, der elsker idræt, og dem der har brug for inspiration til at bevæge sig. Og så har vi en stærk bæredygtighedsagenda, som vi også har villet trække frem. Derfor så jeg et behov for at justere logoet, så det peger på den puls, vi har til fælles, uanset hvem vi er – og som du oplever på Gerlev. Designmæssigt afspejler vi nu omgivelserne – naturen, markerne, himlen over os og de historiske bygninger, vi bor i. De douche farver er på én gang moderne, fleksible og holdbare, så vi kan holde fast mange år frem, og de gør sig godt på web og merchandise. Gerlev.dk har været undervejs længe før jeg kom til, og jeg tog fat i det gode forarbejde sammen med en dygtig kollega, og sammen har vi med designtwistet skabt et smukt, billedrigt og let navigerbart univers, hvor vores gæster forhåbentligt mærker den begejstring, som Gerlev skaber.